| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Wat is jouw eindbeoordeling van dit boek? |
| 5 sterren: Absoluut top! |
|
11% |
[ 2 ] |
| 4 sterren: Heel goed |
|
64% |
[ 11 ] |
| 3 sterren: Goed |
|
23% |
[ 4 ] |
| 2 sterren: Een redelijk verhaal |
|
0% |
[ 0 ] |
| 1 ster: laat maar zitten... |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Totaal aantal stemmen : 17 |
|
| Auteur |
Bericht |
Axis Site Admin
|
Geplaatst: Zo Mei 10, 2009 23:33 Onderwerp: Adrian Stone - Profeet van de Duivel: De Discussie |
|
|
Adrian Stone - Profeet van de duivel: De Discussie
De discussie van dit boek bestaat uit vier onderdelen:
- De Cover
- De Voortgang
- De Schrijfstijl
- De Discussie
Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Profeet van de Duivel". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!
Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.
Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!
Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.
Absoluut top!
Heel goed
Goed
Een redelijk verhaal
Laat maar zitten...
Hoe maak je die sterren?
Type gewoon in:
:7:
(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5
De te beoordelen onderdelen zijn:
Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:
Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.
Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.
Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.
De discussie begint op maandag 11 mei 2009.
Laatst aangepast door Axis op Ma Jun 07, 2010 19:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Nicky Moderator

|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 09:47 Onderwerp: |
|
|
nog niemand gestart met de discussie?
(ik moet alleen het boek nog lezen ) _________________ Justin Cronin: De oversteek. |
|
| Naar boven |
|
 |
Draconia
|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 11:27 Onderwerp: |
|
|
Mijn beoordeling:
Leesbaarheid/schrijfstijl: :5 Heerlijk te lezen!
Spanning: :4
Geloofwaardigheid:4 Ik kan wel goed meegaan in het verhaal
Diepgang: :4 Dik in orde
Originaliteit: :3 het is een klassiek fantasy verhaal, niet vernieuwend
Aansprekende hoofdpersonen: :4 Een beetje weinig hoofdpersonen. Maakt het overzichtelijk, maar wel een beetje beperkt
Onderliggende thema: :5 Helemaal mijn ding.
Plot: :5 Super!
Voorspelbaarheid:2 Het einde was wel heel goed aan te zien komen
Humor:2 Niet hardop gelachen.
Cover/titel: :4 Schitterende cover, titel slaat op de tegenstrever van de hoofdpersoon.
Totaal:
Grootste plus: Erg spannend, leest heel snel, verhaal zit goed in elkaar
Grootste min: Soms springt de tijd (te) ver vooruit, had beter uitgewerkt kunnen worden. En de innerlijke strijd had beter naar voren moeten komen
Vragen die zijn blijven liggen:
1) Het is mij achteraf niet helemaal duidelijk hoe het komt dat Marak, nadat hij verstoten is uit de orde, later toch weer mee mag doen met die proeve. Dat heb ik even gemist.
Vragen voor de discussie:
1) Vond je de karakters genoeg uitgediept? Wie had je graag meer willen leren kennen? Waren er genoeg/teveel hoofdpersonen?
2) Liep het plot goed? Waren er stukken die trager liepen of onduidelijk waren?
3) Hoe voorspelbaar vond je het einde? Stoorde het je?
4) Hoe vond je de magie gebaseerd op de religie? Waren de religies (te) duidelijk aanwezig? Vonden jullie het logisch dat de goden al die dingen lieten gebeuren?
5) Is de innerlijke strijd van Marak goed uitgediept? Had hij meer moeten twijfelen of standvastiger moeten zijn?
6) is de profeet wel goed in beeld geweest? Had je hem beter willen leren kennen?
7) wat was de rol van de adel en geestelijken in het verhaal? Is het logisch dat er een wereld bestaat waar het koningshuis het voor het zeggen heeft, als de religie een machtig instrument heeft als magie
8 ) was de wereld voor jou compleet? Is er een totaalbeeld geschept van die wereld, en kon je hem goed visioneren?
9) wat vond je van het slot? Hoe moet het volgende boek verder gaan volgens jou?
10) Welk stukje sprong er echt uit?
11) Welk stukje juist niet?
12) Wat zou je de schrijver mee willen geven voor volgende boeken?
13) Ga je het volgende boek kopen? |
|
| Naar boven |
|
 |
Janus Auteur

|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 13:13 Onderwerp: |
|
|
Dag allemaal,
Mijn eerste reactie (vanuit Boekarest).
Allereerst hartelijk dank voor de degelijke opbouw van dit discussie platform, een topforum waardig. Ik ga hier ook beslist van leren, dus de discussie is ook zeker in mijn eigen belang.
En jij, Draconia, dank voor het uitvoerige eerste commentaar.
Ik wil vooral reageren op de puntjes van kritiek, in mijn ogen alles minder dan 4 sterren (Ik wil de lat hoog leggen, maar niet belachelijk hoog)
Orginaliteit: Je hebt gelijk, het is een klassiek fantasy verhaal, met een queeste en een eindstrijd. Ik vind zelf het kanaliseren een orgineel gegeven (is afgeleid van mijn persoonlijke ervaringen met mensen die, al dan niet terrecht, beweren informatie van "higher spririts" te kunnen kanaliseren en aan ons te kunnen communiceren), maar de rest van het verhaal is dat niet. Was ook niet mijn bedoeling. Ik houd zelf ook van een klassiek fantasy epos, niet alles hoeft vernieuwend te zijn.
Voorspelbaarheid: daar ben ik ook benieuwd naar de mening van anderen. Het is wellicht in zoverre voorspelbaar dat "the good guys win", maar had je een andere afloop gewild? Verder vond ik de wijze waarop de laatste hoofdstukken zich ontwikkelden zelf niet zo voorspelbaar, maar ik hoor daar graag nog wat meer meningen. Jullie visie daarop weegt zwaarder dan de mijne.
Humor: Mee eens. Egon zorgt hier en daar nog voor een vrolijke kwinkslag, maar het varhaal staat niet bol van de humor. Dat vond ik niet zo belangrijk verder. Ook hier hoor ik echter graag ook de mening van anderen.
Verder harteliijk dank voor het eindoordeel, Draconia. Ik vind een 4 mooi, laat ook nog wat te wensen over voor de toekomst.
Wordt vervolgd  _________________ Groeten,
Adrian Stone
Fantasy auteur
www.adrianstone.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
Monatar
|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 13:59 Onderwerp: |
|
|
Het is al weer een paar boeken geleden dat ik dit gelezen heb, dus sommige details zijn wat weggezakt.
Leesbaarheid: 5 Leest als een trein.
Schrijfstijl: 4 Prettige schrijfstijl, soms wat al te stereotype beschrijvingen.
Spanning: 3 De spaningsboog is precies goed, maar te voorspelbaar. Zet meer spanning op de boog!
Geloofwaardigheid: 4 Oké, op enkele details na (zie verderop).
Diepgang: 3 Wat je kunt verwachten van epische fantasy.
Originaliteit: 2 Middle of the road fantasy, niets nieuws onder de zon.
Aansprekende hoofdpersonen: 3 Ach....
Onderliggende thema: 2 Welk thema? Ik ervoer de religie in dit boek vooral als een kapstok, niet als een thema. Tenzij het een allegorie is voor hedendaagse (machts)politieke verhoudingen.
Plot: 3 Precies wat je kunt verwachten in dit genre. De juiste gebeurtenissen op de juiste plaats, maar erg rechtlijnig en zéér voorspelbaar.
Cover: 3 Is een kwestie van smaak. Springt er niet uit in de winkel, positief noch negatief. Personen in mantels zijn nogal in de mode dit jaar...
Totaal: Zijn geld zeker waard, maar niet memorabel. Ik ga het vervolg zeker lezen.
Het was aangenaam leesvoer, maar ik vond het boek niet inspirerend. Daarvoor waren de diverse onderdelen te standaard, te voorspelbaar. Een aantal voorbeelden:
De verdeling van de drie 'oude' goden en de nieuwe doet wat gekunsteld aan. Waarom maar drie? Waarom heeft nooit eerder iemand gedaan wat de nieuwe 'god' nu ambieert? Waarom zijn vrouwen als priester bij Ava volledig geaccepteerd en bij de andere twee volledig uit den boze? Hier was veel meer uit te halen, ook op het morele vlak.
De verrader verraadde zich in mijn beleving al bij de introductie van het personage. Eigenlijk dacht ik dat het een zaak van dubbel verraad zou worden, zo opvallend vond ik het, maar zelfs dat zat er niet in. Dit had een stuk subtieler gekund.
Waarom moet de opgroeiende held ALTIJD het mikpunt zijn van onredelijke pesterij? Het gebeurt steeds weer, maar voegt niets toe aan dit verhaal.
Wat doet dat moeras eigenlijk op die plek (geografisch onlogisch), anders dan een extra obstakel vormen? Ik zou (met D&D in gedachten) als achtervolger overigens een andere, simpelere en wellicht effectievere aanval gekozen hebben. In het boek doen ze onnodig moeilijk, vind ik.
Waarom moeten kwaadaardige godsdiensten en riten altijd omgeven worden met diezelfde symbolen, sfeer en handelingen? De schijn van fatsoen ophouden is veel effectiever bij het aantrekken van gelovigen, en houdt voor de lezer de spanning er meer in. Zijn ze wel zo kwaadaardig? Wat is nu werkelijk hun doel? Laat de lezer gissen!
In het 'eindgevecht' vallen de puzzelstukjes wel heel opzichtig in elkaar, en zijn de boosdoeners wel héél dom bezig (waar ze elders meesters van militant organisatievermogen zijn). Ik vond het geheel niet erg overtuigend. Dit had beter 'voorbereid' kunnen worden.
Hoe kan het dat alles aan het eind plotseling, in een periode van enkele dagen, beter gaat, terwijl er globaal gezien weinig veranderd is (de meeste mensen weten nog niet eens dat er iets belangrijks gebeurd is!)? Wishful thinking?
Bij nader inzien doet het verhaal (met name de zoektocht naar de Profeet) me denken aan het verslag van een D&D-campagne. |
|
| Naar boven |
|
 |
Janus Auteur

|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 15:28 Onderwerp: |
|
|
Dag Monatar,
Dank voor je reactie. We hebben deze discussie al in het kort op Ezzulia gevoerd en elkaar ontmoet op de fair. Ik weet dat jij ontzettend veel fantasy gelezen hebt en graag verrast wordt door een zeer orgineel verhaal. Ik denk dat je wat dat betreft steeds moeilijker verrast zult worden, want met al die duizenden titels van de afgelopen jaren zal een zeker element van herhaling onvermijdelijk optreden. Het is zoals bij alles in het leven ook bij het schrijven van een boek zoeken naar de juiste balans, waarbij ik uitdrukkelijk niet de pretentie heb om een verschrikkelijke orgineel literair meesterwerk te willen schrijven dat zich wellicht lastig laat lezen en alleen geapprecieerd wordt door de happy few.
Ik heb pas het boek van Paul Sebes (literair agent) gelezen, "bestseller" genaamd. Hij vindt de betiteling "het leest als een trein" zeer negatief, en laat zich smalend uit over Saskia Noort en andere veel gelezen schrijvers. Dat is namelijk geen literatuur.
Ik vind dat nogal neerbuigend. Ik schrijf liever iets dat leest als een trein en door een breed publiek geapprecieerd wordt dan iets voor de elitaire happy few. Sterker nog, ik ben zelf ook uitermate belezen maar lees toch ook graag weer de nieuwste van Feist. Dat is wellicht ook voorspelbaar maar leest ontzettend lekker weg en geeft me wat ik zoek in een boek, een stuk escapisme, even weg uit de dagelijkse realiteit.
Dat alles neemt niet weg dat ik jouw kritiek wel degelijk serieus neem; ik zal blijven streven naar diepgang, maar zonder teveel vaart in een verhaal daarvoor op te geven.
Ik vind het ook leuk te horen dat je Zoon van de duivel een kans wilt geven en ben zeer benieuwd naar je mening daarover. In dit tweede deel van de trilogie diep ik de godsdiensten en de maatschappelijke verhoudingen in Carolia verder uit, zonder dat het verhaal m.i. aan vaart verliest. De eindredacteur van Luitingh Fantasy, een man met wellicht meer ervaring dan jij en ik bij elkaar, vond Zoon van de Duivel "verfrissend en orgineel". Afwachten dus of jij ook nog verrast kunt worden. _________________ Groeten,
Adrian Stone
Fantasy auteur
www.adrianstone.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
Brunhilde
|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 22:14 Onderwerp: |
|
|
sorry dat ik nog niet gepost heb, maar nou had ik serieus net een stuk van anderhalf uur zitten tikken, wil ik 'm posten: "page has expired"
ik probeer het morgen nog eens via Open Office en copy paste! |
|
| Naar boven |
|
 |
Draconia
|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 22:55 Onderwerp: |
|
|
| met pagina terug haal je soms nog wel je tekst tevoorschijn... |
|
| Naar boven |
|
 |
Brunhilde
|
Geplaatst: Di Mei 12, 2009 23:24 Onderwerp: |
|
|
helaas dit keer niet......
Nou vooruit, dit keer wat "beknopter"
Leesbaarheid: 4
Over het algemeen lees ik slechts boeken in het Engels, zeker als het om fantasy gaat. Het feit dat ik een boek in het Nederlands van begin tot eind heb uitgelezen zegt dus al heel wat. Reken daarbij dat ik dit in slechts drie dagen heb gedaan en ik vind dat je met dit boek een noemenswaardige prestatie hebt geleverd.
Schrijfstijl: 3
Ik ben een fan van “mooie woorden” en hoewel ik mij op het moment geen concrete voorbeelden voor de geest kan halen wil ik zeggen dat je hebt aangetoond dat er ook in onze taal een paar “juweeltjes” tussen zitten.
Dit wil geenszins zeggen dat het boek bemoeilijkt wordt door opsmuk. Het leest juist erg vlot en lekker weg, mede ook door de keuze van korte en heldere zinsbouw.
Opvallend is echter wel dat, ondanks het feit je jezelf met het kiezen van een dergelijk thema, eigenlijk al een carte blanche voor veelvuldig gebruik van de monologue interieur hebt gegeven, je hier duidelijk vanaf ziet. Ik vraag me af waarom. Buiten het feit ik er zelf een grote fan van ben, zou het de innerlijke strijd van het hoofdpersonage misschien extra kleur hebben gegeven of zelfs nijpender hebben gemaakt.
Spanning: 2
Het boek heb ik niet als bijster spannend ervaren. Dat was volgens mij ook niet waar het verhaal op aanstuurde. De innerlijke strijd en psychologische worsteling van het hoofdpersonage was voor mij interessanter.
Voorspelbaarheid is eerder genoemd, daar ben ik het niet helemaal mee eens - ik wijt het eerder aan “valse voorkennis” van de lezer zelf. Ik als lezer ga ervanuit dat de hoofdpersoon de dag redt. Als alle gevaar zich op hem focust is dat wel logisch, immers, daar is hij de hoofdpersoon voor, maar verwacht ik als lezer dat hij het toch wel overleeft.
Het spannendste deel was voor mij dan ook het stuk in het moeras, waar Egon in de problemen komt en temidden van hordes zombies in rap tempo in het moeras wegzakt. Van bijrollen is het al een stuk minder zeker of ze alles overleven en onzekerheid levert spanning.
Voor ik het vergeet. De scene met de ruiters in de mistige kloof verdient ook een speciale vermelding. Erg netjes, pakkend en spannend beschreven.
Geloofwaardigheid: 3
Het verhaal deed me realistisch aan. De openingsscene was magistraal. Meteen een overall beeld en dan inzoomen op een detail. Bijna filmisch. Als ik op een dergelijke manier in een verhaal getrokken wordt is het erg moeilijk om mij het verhaal ongeloofwaardig te doen vinden. Helaas verslapte de grip iets in de laatste fase, toen men in het Furkawoud aan de boombast begon te likken.
De tijdsspanne vond ik erg netjes in het begin. De sprongen in jaren van de kloosterperiode en later van de periode dat Marak bij Verina en Armana woont houden er een lekker tempo in. Later vervaagt dat en wordt voor mij het tijsverloop wat rommelig. Het doet mij aan alsof het oorlogsgedeelte enkele dagen, hooguit 2 weken duurt, maar zeker weten doe ik dat niet. Echter, hoe lang duurt het voordat de monniken vanuit het Avariaans klooster naar Kraznach getrokken zijn? Hoelang duurt de oorlog werkelijk, als je bedenkt dat Zabatha een heel dorp aan ogen heeft gekidnapt en verbruikt voor zijn reliek. Hoe vaak heeft hij dat ding dan wel niet gebruikt, er vanuit gaande dat zo'n klein dorpje een 50-tal inwoners heeft?
Diepgang: 3
Hier wil ik graag wat meer op ingaan bij het kopje “hoofdpersonen”. De grootste diepgang van het boek haalde ik uit de interpretatie dat Marak niet slechts door Ava te omarmen een krachtige neutrale priester wordt, maar juist door zowel Ava als Cataris (in de vorm van zijn bloed) in zich te dragen de ultieme balans wordt tussen Ava (balans/orde) en Cataris (chaos). Zij zijn immers ook tegenpolen, net zoals Vorg en Viguru dat zijn. Het plaatsen van Marak tussen deze twee maakt hem onbewust al wat hij hoopt te zijn door een priester van Ava te worden.
Originaliteit: 4
Hoewel het plot het verhaal volgde van een normale fantasy, heb je met het kiezen deze invalshoek een origineel concept boven laten komen drijven. Al te vaak heb ik dergelijke verhalen gelezen vanuit het oogpunt van een magister, krijger, of rogue. Door van het hoofdpersonage een cleric te maken heb je een deur geopend naar een scala aan nieuwe mogelijkheden. Leuke vondst!
Aansprekende hoofdpersonen: 2
Hier heb ik erg gemengde gevoelens over. De personages zijn erg goed neergezet en uitgewerkt. Echter, dit is tevens hun grootste manco. Doordat zij vanaf hun introductie dusdanig uitgediept zijn, wordt het voor hen vrijwel onmogelijk enige persoonlijke karaktergroei door te maken.
Marak is vanaf het begin al zo uitgebalanceerd dat wat voor hem een persoonlijk dilemma had moeten worden, hem eigenlijk natuurlijk afgaat. Marak heeft vanaf het eerste hoofdstuk eigenlijk al zijn keuze gemaakt. Niet alleen zweert hij tot 3x toe Cataris af, zonder er eigenlijk ooit loyaal aan geweest te zijn, de keren dat hij met de krachten van Cataris kanaliseert, doet hij dat onbewust of krijgt hij het simpelweg toegeworpen.
Armana is in mijn optiek het minst aansprekende personage. Dat ze bloedmooi is wordt voorop gesteld, maar om nu in ieder hoofdstuk te lezen dat een ander karakter dat er al dan niet toe doet met de tong languit over straat naar haar kijkt en in zijn hoofd de wildste fantasieen erop na houdt vind ik iets te veel van het goede.
Waar blijven Cas en Enrico? Ze krijgen een flinke voorzet en inleiding, maar ze verdwijnen vervolgens volkomen uit het zicht. Dat met de hogepriester van Vorg alle goden in de party vertegenwoordigd zijn snap ik, maar waarom wordt met Sajud een nieuwe slechterik geintroduceerd als je al zulke mooie nemeses klaar hebt liggen? Ik hoop stiekum dat deze twee personages niet van de aardbodem verdwenen zijn en in het tweede deel terug komen en een grotere rol toebedeeld krijgen.
Over de slechterik wil ik graag zoveel mogelijk weten. Over Zabatha weet ik eigenlijk niet veel. Als ik het goed heb begrepen is de Cataristische sekte ontstaan doordat Cataris ooit zich als volgeling van Vorg heeft afgekeerd en zelf god wilde worden. Zijn motivatie om het aantal gelovigen exponentieel te doen toenemen snap ik. Echter, wat drijft Zabatha? Hij is duidelijk de profeet, de “ziener” die de afstammeling van Cataris zal herkennen en aanwijzen. Maar wat is zijn motivatie in dit alles? Wat hoopt hij uit dit alles te halen?
Onderliggende thema: 2
Ik heb het thema van “keuze of voorbestemming” altijd als een van de meest interessante ervaren. Helaas is dit ook een van de moeilijkere thema's. Een dappere keuze van de auteur, maar helaas heeft hij niet alle valkuilen waarmee dit thema gepaard gaat weten te omzeilen.
Plot: 3
Lineair plot, eenvoudig van opzet en daar is niets mis mee! Prettig ook waren de “sidesteps” van de party naar Zabatha en de situatie in Kraznach.
Cover: 4
Zoals ik reeds in een ander topic heb beargumenteerd vind ik de andere cover beter op het verhaal aansluiten. Deze kaft echter vind ik persoonlijk mooier en zal naar ik verwacht ook wel verkopen. Ik vind de compositie wat weg hebben van de Kingmaker/Kingbreaker Chronicles en dat was ook een serie die ik "op de kaft" gekocht heb.
Totaal:
Hoewel ik her en der kritisch uit de hoek lijk te komen is dit geenszins negatief bedoeld. Het feit dat ik vragen en opmerkingen heb wil zeggen dat ik over het boek heb nagedacht, hetgeen op haar beurt weer betekent dat het boek me langer heeft beziggehouden en geboeid dan de actuele tijd die ik kwijt ben geweest met het lezen. Het was de moeite van het verdiepen meer dan waard.
Je gaf eerder aan dat je de lat legt bij een 4. Ik vind je boek leuk, het werk goed en met een 3 bedoel ik dus ook niets negatiefs.
Laat ik afsluiten door te zeggen dat ik deel 2 ook zeker ga lezen. In het Nederlands. Beloofd!
Dank je wel en geniet van je reis! |
|
| Naar boven |
|
 |
Draconia
|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 06:50 Onderwerp: |
|
|
Wat denken jullie? Heeft de profeet de komst van Marak geprofetiseerd? (of hoe je dat ook noemt...)
Want dan moet er ook een profetie zijn? Wat zou die dan inhouden? |
|
| Naar boven |
|
 |
Brunhilde
|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 06:59 Onderwerp: |
|
|
Als dat zo is, zou het een goede verklaring zijn voor het feit dat Verina (met haar krachten als auralezeres) uit alle macht Marak wilde sparen. Auf die Weise is ook aan te nemen dat de top van de andere religies op de hoogte waren van deze profetie.
Zabatha spreekt Marak daadwerkelijk aan als "directe afstammeling" en "Zijn bloed dragend", dus er is iets aan Marak wat hem voior Zabatha openbaart.
Aangezien een profeet een profeet is doordat hij ook iets voorspelt of een profetie maakt lijkt me dat de meest voor de hand liggende aanname. |
|
| Naar boven |
|
 |
Janus Auteur

|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 08:39 Onderwerp: |
|
|
Dag Brunhilde,
Ook jij hartelijk bedankt voor jouw commentaar. Ik begin door te krijgen dat ik op dit forum met een aantal mensen te maken heb die donders goed weten waarover ze praten en zeer deskundig commentaar leveren. Daar kan ik dus wat van leren. Ik heb besloten om niet ieder commentaar afzonderlijk van punt tot punt af te gaan, maar nog even een aantal anderen af te wachten en te kijken waar de rode draad ligt. Dan kunnen we verder discussieren over de punten die door het gros van jullie als 'voor verbetering vatbaar' worden beschouwd, daar kan ik dan ook in de toekomst mijn voordeel mee doen.
Als ik de eerste reacties zie denk ik dat jullie in Zoon van de Duivel op een paar punten positief verrast zullen worden, maar in anderen wellicht ietwat teleurgesteld zullen zijn. Ik ben benieuwd hoe dat per saldo uitpakt en zie t.z.t. dan ook graag jullie oordeel (buiten deze leesclub dan) over Zoon. _________________ Groeten,
Adrian Stone
Fantasy auteur
www.adrianstone.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
duiveltje
|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 09:32 Onderwerp: |
|
|
| ik ga proberen vandaag nog mijn mening te geven |
|
| Naar boven |
|
 |
duiveltje
|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 11:40 Onderwerp: |
|
|
Leesbaarheid: leest heel vlot weg
Schrijfstijl: een helle goed stijl
Spanning: niet echt om je nagels af te bijten maar wel spanned genoeg om het boek niet te kunnen weg leggen
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:
Vragen voor de discussie:
1) Vond je de karakters genoeg uitgediept? Wie had je graag meer willen leren kennen? Waren er genoeg/teveel hoofdpersonen?
Ik miste iets bij Marak ik weet niet goed wat maar er was iets te kort
2) Liep het plot goed? Waren er stukken die trager liepen of onduidelijk waren?
3) Hoe voorspelbaar vond je het einde? Stoorde het je?
Ik had het eind anders voor gesteld maar het stoorde mij niet
4) Hoe vond je de magie gebaseerd op de religie? Waren de religies (te) duidelijk aanwezig? Vonden jullie het logisch dat de goden al die dingen lieten gebeuren?
er had meer spaning in gemogen tussen de goden
5) Is de innerlijke strijd van Marak goed uitgediept? Had hij meer moeten twijfelen of standvastiger moeten zijn?
in het begin vond ik het nogal raar dat hij zomaar van de ene naar de andere overstapte
ik dacht eerst dat deze de slecht waren dat hij zich had laten beinvloeden door de slechten en daarom over stapte
6) is de profeet wel goed in beeld geweest? Had je hem beter willen leren kennen?
nee, voor mij had hij beter in beeld mogen komen zodat ik hem beter had leren kennen
7) wat was de rol van de adel en geestelijken in het verhaal? Is het logisch dat er een wereld bestaat waar het koningshuis het voor het zeggen heeft, als de religie een machtig instrument heeft als magie
logisch is het niet maar daar is het ook fan. voor
met magie kan je natuurlijk als aan
8 ) was de wereld voor jou compleet? Is er een totaalbeeld geschept van die wereld, en kon je hem goed visioneren?
compleet durf ik niet goed zeggen wanneer is iets compleet
voor mij waren er 2 donkere wereld waar er geen groen was maar als donker gekleurd
waar mensen in rond dwaalde
9) wat vond je van het slot? Hoe moet het volgende boek verder gaan volgens jou?
hoe het volgende boek moet verder gaan heb ik geen idee van ik wacht wel af anders valt het volgd boek misschien tegen
10) Welk stukje sprong er echt uit?
op een bepaald momnet was ik er van overtuigt dat hij verliefd zou worden
11) Welk stukje juist niet?
het stukje van de afgehakt pinken vond ik maar eng
12) Wat zou je de schrijver mee willen geven voor volgende boeken?
ik kijk vol spanning uit naar het vervolg van dit boek
13) Ga je het volgende boek kopen?
ga het zeker overwegen
dit is zeker een boek wat ik ook mijn mijn zoon zal later lezen
ik denk dat hij het wel heel goed zal vinden
hij is een helle moeilijk lezer
en moet echt al iets hebben dat vlot en goed leest en dit is zeker geschikt voor hem |
|
| Naar boven |
|
 |
Janus Auteur

|
Geplaatst: Wo Mei 13, 2009 20:20 Onderwerp: |
|
|
Ook jij hartelijk dank voor je commentaar, duiveltje.
Ik zal zaterdag a.s. een eerste uitgebreide reactie componeren op de vaakst terugkerende vraagtekens en verbeterpunten in het commentaar dat tot dat moment geleverd is.
Zondag ga ik twee weken op schrijfvakantie naar een afgelegen oord waar mijn toegang tot internet waarschijnlijk afhankelijk is van een paar schaarse internet cafe's. Ik zal in die tijd dus wel kunnen reageren maar waarschijnlijk slechts op onregelmatige basis. _________________ Groeten,
Adrian Stone
Fantasy auteur
www.adrianstone.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
|